czwartek, 20 marca 2014

EDT, EDP, EDC- jak wybrać swoje "perfumy"

W ostatnim czasie byłam na etapie poszukiwania nowych "perfum". Wtedy też, zrodził się w mojej głowie pomysł na tę notkę. Postanowiłam Wam nieco przybliżyć pewne pojęcia z nimi związane i odpowiedzieć dlaczego ceny potrafią się tak znacznie różnić. Wiem, że może nawet dla większości z Was nie napiszę nic nowego, czy odkrywczego. Mimo to, na pewno znajdzie się przynajmniej garstka, której mój post może być w przyszłości pomocny, kiedy zadadzą sobie pytanie czym różni się woda perfumowana od wody toaletowej :).

Woda toaletowa, czy woda perfumowana?
Zacznijmy od początku. Kiedy mówimy po prostu o "perfumach" zazwyczaj na myśli mamy jakieś pachnidło, coś czym psikamy się na co dzień, czy większe wyjścia. Jednak pod tym hasłem kryje się znacznie więcej i dlatego warto zastanowić się co trafia do naszych koszyków :). Różnica między zawartościami dostępnych flakoników kryje się w stężeniu olejków zapachowych. To właśnie od nich zależy czy nasze "perfumy" będą trzymały się cały dzień, czy zapomnimy o nich już po godzinie. Im mniej znajdzie się ich w naszym flakonie, tym więcej znajdziemy tam alkoholu. Również one, są istotnym wyznacznikiem ceny.

EDT, EDP, EDC, czym się różni woda perfumowana od wody toaletowej

Wśród pachnideł po które sięgamy wyróżnia się:
-perfumy- to są te prawdziwe, najdroższe zapachy, których ceny potrafią "zabić". Stężenie olejków zapachowych wynosi w nich 20-43%, dlatego też, są najtrwalsze.
-wody perfumowane- te flakoniki możemy dostać już w rozsądnych cenach i ze stosunkowo dobrą trwałością. Stężenie olejków waha się od 13 do 19%.
-wody toaletowe- najczęściej występujące na sklepowych półkach. Są tanie, ale ich trwałość wypada zazwyczaj słabo, a nawet bardzo słabo. Wszystko za sprawą stężenia olejków zapachowych w granicach 8-12%.
-woda kolońska- w tym przypadku mamy do czynienia ze stężeniem 4-7%.
-woda odświeżająca- najbardziej "rozcieńczona" wersja. Stężenie olejków w takiej wodzie wynosi zaledwie 1-3%.

EDT, EDP, EDC, czym się różni woda perfumowana od wody toaletowej

Co oznaczają skróty na flakonikach?
EDP- Eau de Parfum, czyli woda woda perfumowana
EDT- Eau de Toilette, czyli woda woda toaletowa
EDC- Eau de Cologne, czyli woda kolońska
EDS- Eau de Solide, czyli woda odświeżająca

Mam nadzieję, że ten post rozjaśnił Wam trochę tajemnicę rodzajów "perfum", ich cen, oraz trwałości, a Wasze zakupy będą udane :)

Po które rodzaje pachnideł Wy najczęściej sięgacie?
Jakie są Wasze ulubione zapachy? :)


11 komentarzy:

  1. ja lubie incadense z avonu :)

    OdpowiedzUsuń
  2. Ja sięgam prawie wyłącznie po EDP. Są dwa wyjątki - Jimmy Choo mam w wersji EDP i EDT, bo są inne, ale podobają mi się równie mocno, z kolei J'adore Diora bardziej podoba mi się w wersji EDT niźli EDP. Najukochańsze zapachy to Angel i Alien Essence Absolue, ale wciąż szukam nowych, które mnie oczarują. Ostatnio ciągnie mnie do Miss Dior Le Parfum i perfum Serge Lutens.

    OdpowiedzUsuń
  3. Ja nie mam jednych ulubionych perfum. Pracuję w sklepie kosmetycznym, więc te które mi się spodobają - kupuję. :)

    OdpowiedzUsuń
  4. Ja zawsze wolałam EDP bo wydawało mi się że będą miały dłuższą trwałość. Ale ostatnio zauważyłam, że mojemu chłopakowi znacznie bardziej podobają się EDT bo są słabsze i delikatniejsze :P No i jak tu wszystko pogodzić :P

    OdpowiedzUsuń
  5. Ja raczej sięgam po EDT lub EDP. Lubię czuć zapach przez cały dzień bo po tych typu 'mgiełki' do ciała to nie mogę się nacieszyć dłużej niż 1/2 godziny ;/

    OdpowiedzUsuń
  6. Ja sięgam po różne rodzaje :) A temat o perfumach jest mi znany bo przerabiałyśmy go na kosmetyce :)

    OdpowiedzUsuń
  7. Bardzo ciekawy post, zawsze miałam problem z rozróżnieniem tego wszystkiego :) U mnie najczęściej widuję wody toaletowe i perfumowane w mojej kolekcji

    OdpowiedzUsuń
  8. Piszę po raz drugi - nie byłem zalogowany przedtem . Teraz krócej - jestem facetem . Zaciekawiło mnie co to za skróty EDP i EDT .
    Pytałem znajomej - nie wiedziała . Jestem dociekliwy - dotarłem więc tutaj . Dziekuje - juz wiem co to jest .
    Pozdrawiam - Janusz

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Cieszę się, że udało mi się zaspokoić Twoją ciekawość :).
      Pozdrawiam :).

      Usuń
  9. A co oznacza Le Parfume?

    OdpowiedzUsuń

Jeżeli już tu jesteś zostaw po sobie komentarz- czytanie ich sprawia mi wiele radości :).
Nie zostawiaj natomiast spamu, reklam swojego bloga, czy pytań typu "obserwujemy?". Zazwyczaj sama z siebie przeglądam blogi moich czytelników i dodaję do obserwowanych, jeżeli przypadną mi do gustu :)